Violenta domestica este o problema serioasa in societatea moderna, dar nu ar trebui sa surprinda pe nimeni ca aceasta problema afecteaza societatea occidentala de multe sute, chiar mii de ani. Este dificil sa obtii o imagine exacta a modului in care aratau de fapt vietile intime ale cuplurilor care au trait pana acum in trecut. Inregistrarea istorica nu se refera de obicei la cele domestice si la cele banale si exista cateva inregistrari din care putem sa vedem cum isi traiau oamenii obisnuiti viata de zi cu zi.
Casatoria si violenta domestica in dosarele instantelor medievale
Exista unele tipuri de dosare care arunca mai multa lumina decat altele, iar dosarele instantelor sunt o sursa nepretuita de informatii, in special cand vine vorba de casatorie . In baza de date digitala a documentelor colectate de la Consistory Courts din Anglia in perioada medievala tarzie, putem vedea forma unei societati in care violenta domestica era acceptabila, chiar incurajata, la un anumit nivel, dar si guvernata de coduri stricte de conduita sociala. Deci, la ce aratau casatoriile medievale si in ce fel au fost diferite atitudinile fata de relatiile de partener intim de ale noastre? Cazul Newport-urilor ne poate oferi cateva raspunsuri.
Sistemul de justitie din Anglia medievala era similar cu cel modern, in sensul ca existau diferite tipuri de instante pentru diferite tipuri de cauze. Primul tip de instante au fost instantele regale sau seculare, iar al doilea au fost instantele consistoriale, care erau un tip de instante bisericesti prezidate de un judecator ecleziastic din eparhia locala. Jurisdictia instantelor bisericesti a incorporat in general cazuri legate de pacatosenie sau de sacramente (inclusiv casatoria) si cazuri care implica membri ai clerului.
Legile antice si drepturile femeii: Razboiul mondial de 6000 de ani continua
Au existat doua tipuri principale de cauze de care s-au ocupat instantele consistoriale, primul fiind cazuri de infractiuni ,,penale”, in care cineva a marturisit sau a fost acuzat de o infractiune impotriva moralitatii sau a dreptului canonic bisericesc, al doilea tip fiind similar proceselor civile, in care reclamanti ar putea introduce o actiune din motive precum executarea contractelor de casatorie, solicitarea restituirii pentru defaimare sau despagubiri pentru incalcarea unui contract. Al doilea tip de caz este cel mai relevant atunci cand analizam modul in care au functionat casatoriile medievale si la ce se astepta societatea de la ele. Casatoria medievala a fost in primul rand o alianta strategica si nu intotdeauna o expresie a iubirii. Cu toate acestea, dragostea romantica s-ar putea dezvolta in cadrul casatoriei. Sursa: Domeniul public
Motivatia casatoriei: pentru dragoste sau pentru bani?
Exista o perceptie comuna in zilele noastre ca oamenii din perioada medievala nu se casatoreau din dragoste , ca casatoria era un contract financiar intre doi straini si nu avea nimic de-a face cu atasamentul emotional si, intr-o oarecare masura, acest lucru este adevarat. Continua multe dezbateri intre cercetatorii din Evul Mediu cu privire la ce i-a motivat pe oameni sa se casatoreasca, dar probabil cei mai multi ar fi de acord ca a fost din motive foarte diferite fata de motivul pentru care oamenii aleg sa se casatoreasca astazi.
In societatea moderna, occidentala, ideea de a-si gasi sufletul pereche este considerata primordiala pentru o casatorie de succes. Asta nu inseamna ca oamenii nu se casatoresc din alte motive decat dragostea, dar in perioada medievala nu era considerat esential ca un cuplu sa fie indragostit pentru casnicia lor sa aiba succes. Casatoria a fost in primul rand o alianta strategica pentru oamenii medievali. Poate fi motivat de motive financiare, cum ar fi vaduvul care trebuia sa aiba sprijinul unui sustinator de intretinere sau al unui barbat care are nevoie de o femeie pentru a-si conduce gospodaria sau, poate, din motive politice, cum ar fi cresterea statutului social printr-o casatorie avantajoasa .
Era, de asemenea, obisnuit ca oamenii sa se casatoreasca pur si simplu pentru ca doreau companie si siguranta, dar acest lucru nu insemna ca oamenii medievali nu isi iubeau sotii si sotiile ca oamenii moderni. Multe casatorii ar incepe nu cu o expresie a iubirii sau a dorintei, ci mai degraba cu promisiunea companiei si a potentialului de iubire in viitor: expresii precum ,,a fi a ei / a lui pentru totdeauna” sau ,,parasiti-i pe toti ceilalti pentru voi” apar adesea in declaratiile judecatoresti despre contractarea casatoriei intre un cuplu, ca expresie a fidelitatii si loialitatii lor, iar sintagma ,,gaseste-o in inima ta” (adica sa te casatoresti) a fost folosita pentru a exprima potentialul dezvoltarii iubirii romantice in cadrul uniunii casatorie.
Desigur, nu toate casatoriile au inceput cu perspective atat de pline de speranta pentru viitor, mai ales daca casatoria a fost contractata intre parti care nu doresc. Femeile tinere, in special, au avut deseori putine optiuni in ceea ce priveste cine se casatoresc si tatal lor (sau stapanul lor daca ar fi un servitor in gospodaria altcuiva) care ar decide daca, cand si cu cine se vor casatori.
Nu era neobisnuit ca tatal unei femei sa depuna marturie in instanta impotriva ei, daca sotul ei a adus un dosar pentru executarea legii casatoria , cum ar fi cazul lui Richard Tymond vs. a asistat la un contract de casatorie intre Richard si fiica sa si ca a aprobat si a consimtit la aceasta unire. Conform marturiei lui Margery insa, nu exista un astfel de contract.
Cazul curios al Newporturilor
Majoritatea cazurilor aduse in fata instantei consistoriale din Anglia, totusi, erau, la baza lor, preocupate de problema guvernarii. Ideea guvernarii sociale a fost indisolubil legata de ideile despre casatorie, deoarece cuplul casatorit a fost unitatea economica, sociala si politica fundamentala a societatii medievale. Orice amenintare la adresa institutiei casatoriei reprezenta o amenintare pentru intregul tesut social si structura economica a comunitatii, astfel incat legile si obiceiurile stricte trebuiau respectate daca ordinea trebuia pastrata.
Poate ca cel mai interesant caz care demonstreaza importanta acordata ideii de guvernare este cel al lui William si Isabel Newport. La Londra , 1491, William a adus o actiune impotriva sotiei sale Isabel. Nu este pe deplin clar care a fost intentia sa, deoarece inregistrarile despre care au fost cazurile, lista infractiunilor, inclusiv furtul, adulterul, incestul si abuzul, au fost pastrate separat de marturii. Cu toate acestea, o imagine blestematoare a lui Isabel este pictata prin marturia mai multor martori (toti barbati si toti martorii pentru reclamant):
* Thomas Goodeale a sustinut ca Isabel i-a spus: ,,Aveam mai degraba [mai degraba] incornoratul chel, care a fost spanzurat decat ar trebui sa fie sotul meu si am incredere ca voi gasi un om bun care, de dragul meu, fie in aceasta seara, fie maine, il va face sa se supere deasupra braului [taliei]. „
* William Roger a marturisit ca Isabel era ,,o femeie inversunata si suparata si predispusa la certuri si certuri si stie acest lucru pentru ca a vazut-o, in urma cu aproximativ trei ani, luand un anumit barbat de cap si aruncandu-l in canela ] „, Si ca are reputatia de a fi o curva obisnuita