Pe vremea raposatului Ceausescu, produsele chinezesti erau la mare cautare fiind considerate de o calitate excelenta. Acum cand auzim de chinezarii parca ne pica cerul in cap si incercam sa ne ferim cat de bine putem.
Suntem atat de convinsi ca produsele chinezesti sunt de o calitate cel putin inferioara incat atunci cand vrem sa cumparam ceva si nu suntem multumiti de cum arata produsul, exclamam imediat: “eh, niste chinezarii”.
Cu toate astea, China se poate lauda cu cea mai dinamica economie a lumii. In acelasi timp are si statutul de centru mondial al falsurilor.
Fara sa stea prea mult pe ganduri si cu o ferma confingere ca vor obtine un profit peste masura, chinezii au copiat 10 dintre cele mai de succes afaceri din lume.
In fruntea listei se afla magazinele Apple care este cel mai important producator de IT din lume. Cu toate ca multe dintre fabricile si magazinele gigantului american se afla chiar in China, asta nu i-a impiedicat pe chinezii sa ii copieze. In astfel de magazine se gasesc laptopuri si tablete aproape identice cu originalele. Cand cei de la Apple au descoperit magazinele false, au protestat, iar autotitatile chineze au inchis majoritatea magazinelor.
A doua afacere de top sunt Parcurile Disney. In aceasta afacere nu sunt implicati doar particularii chinezi ci si autoritatile care au deschis un parc de distractii, copie fidela a parcului Disney.
In ceea ce priveste magazinele IKEA, singura diferenta pe care o gasim in cele falsificate este la nivelul meniului unde gasim porc si oua in loc de chiftele si somon suedez. Magazinele chinezesti care copiaza acest brand, folosesc atat culorile originale cat si modelele pieselor de mobilier.
In ceea ce priveste cel mai cunoscut lant de cafea din lume, Starbucks, au fost ceva mai ingaduitori. Chiar daca au pastrat toate elementele specifice, au schimbat numele. Astfel, intalnim: One Dollar Coffee, Seazahi Coffee, Luckz Coffee si Bucksstar Coffee.
Nici in cazul jocurilor pe calculator nu s-au lasat mai prejos si au tintit cat mai sus. Este vorba de jocul de strategie World of Warcraft care are zeci de milioane de fani in toata lumea. Copia chinezilor se numeste World Joyland.
Pe locul sase se afla KFC-ul unde doar puiul este mai gras si se numeste KLC.
Pana si cartile sunt copiate de catre chinezi si ma refer la cartile Harry Potter. Cele falsificate contin numele altei carti de succes, “Hobbitul”, de JRR Tolkien.
Nike a fost transformat in Nibe de catre chinezi.
Daca au copiat KFC, era de asteptat ca si McDonald’s sa aibe aceeasi soarta. In acest caz, meniul este copiat in totalitate , iar numele oscileaza intre Mini Dog si Mcdonalds.
De ce sa copieze numai parcurile Disney? era prea putin asa ca au copiat si produsele din magazine.
In cateva cuvinte, chinezii nu numai ca sunt inventivi, dar sunt si fara scrupule in anumite situatii. Dar uite asa, chiar si cu aceste falsuri, au o economie de invidiat.