Daca doriti sa invatati o limba straina, ar trebui sa incepeti inainte de o anumita varsta pentru a o stapani pe deplin? Opinia populara sustine ca copiii mici gasesc mai usor decat adultii, deoarece copilaria este o ,,perioada critica” pentru invatarea limbilor straine.

A fost dificil sa dovedim acest lucru, dar noile cercetari publicate de colegii mei si de mine, folosind scanarea creierului si metode statistice inovatoare, sugereaza intr-adevar ca capacitatea noastra de a invata o limba se diminueaza treptat pe parcursul vietii noastre.

Mantra familiara pe care copiii cufundati intr-o limba ,,o absorb ca un burete” , in timp ce adultii aparent nu, nu este in sine dovada existentei unei perioade critice pentru invatarea limbilor straine. Dar este atat mai usor, cat si mai important ca copiii sa devina rapid buni intr-o a doua limba pe care o aud vorbind in jurul lor.

Exista multe motive pentru aceasta. Copiii pot petrece mai mult timp si efort pentru invatare decat adultii care au multe cerinte concurente; motivatia pentru care copiii se pot potrivi este mult mai mare, iar obiceiurile de pronuntie si gramatica din prima lor limba sunt mai putin adanc inradacinate si, astfel, mai usor de depasit. Si, desigur, toata invatarea devine mai grea odata cu varsta.

Niciunul dintre acesti factori nu are nicio legatura cu o perioada critica specifica pentru invatarea limbilor straine, dar toti ii fac pe cei mai tineri care invata o noua limba sa depaseasca in cele din urma cele mai vechi.

Apucari gramaticale

In plus fata de acest avantaj general si gradual pentru cursantii mai tineri, exista o diferenta calitativa notabila: chiar si cursantii de limbi straine foarte buni difera de cei mai tineri atunci cand vine vorba de utilizarea corecta si consecventa a gramaticii. De fiecare data cand marchez o serie de scripturi de la studentii mei adulti, dintre care majoritatea provin din medii care nu vorbesc limba engleza, constat ca, desi sunt uimitor de buni in utilizarea unei game largi de vocabular, stil adecvat si gramatica complexa, deseori se lupta cu cateva reguli gramaticale simple.

De exemplu, multi studenti adulti nu stapanesc niciodata pe deplin distinctia dintre ,,el umbla” si ,,ei umbla”. De asemenea, deseori nu reusesc sa inteleaga ca ,,Am locuit in Colchester timp de doi ani” inseamna ca locuiesc inca acolo, in timp ce ,,Am locuit in Colchester timp de doi ani” inseamna ca nu. De ce regulile simple si extrem de frecvente aparent sunt imposibil de stapanit, in timp ce cuvintele care au fost intalnite doar de cateva ori se cufunda cu usurinta?

Se pare ca exista unele ,,buzunare” de gramatica pe care chiar si elevii mai in varsta nu reusesc sa le foloseasca corect, in timp ce copiii le stapanesc devreme si cu usurinta. Aceasta observatie se afla in centrul ideii unei ,,perioade critice”, o fereastra de timp limitata, de obicei presupusa a dura pana la pubertate, timp in care creierul uman este sensibil sensibil la aportul lingvistic, inclusiv la gramatica. Dupa ce aceasta fereastra s-a inchis, se presupune ca regulile gramaticale trebuie invatate in mod explicit si devin dificil de interiorizat.

Metodele statistice traditionale sunt bune pentru a surprinde o scadere lenta a competentei in randul celor care invata limbi straine. Dar a fost dificil sa scanam intreaga gama de varsta si sa detectam o scadere brusca care ar indica o perioada critica.

In studiul nostru recent , am folosit o metoda de analiza relativ noua, numita ,, modelare aditiva generalizata „. Acest lucru este eficient pentru a evalua cu exactitate rezultatul invatarii limbilor straine pe intreaga gama de varsta, luand in considerare in acelasi timp alti factori, cum ar fi cantitatea de timp pe care cursantul o petrece folosind limba.