Ar putea fi la fel de simplu ca fuziunea a doua companii sau la fel de complex ca o schimbare majora a clientilor tinta sau a strategiei de afaceri. Dar oricare ar fi motivul, o companie se confrunta in cele din urma cu intrebarea cum sa faca rebranding intr-un mod care sa produca rezultatul de afaceri dorit.
Ce este Rebrandingul?
Rebrandingul este procesul de schimbare a imaginii unei companii sau a unui produs. Scopul este de a face noua imagine mai atractiva pentru consumatori, este o strategie de marketing care presupune schimbarea logo-ului, a numelui, a simbolurilor si a tot ceea ce are legatura cu imaginea marcii pentru a o face cunoscuta.noua identitate de afaceri.
Marca unei companii sau a unui produs este cea care ii confera aspectul. Prin urmare, atunci cand rebrandam, vrem sa oferim companiei sau produsului un nou aspect. Companiile care decid sa treaca prin procesul de rebranding cauta de obicei:
- Creati o noua identitate care ii face sa iasa in evidenta pe piata printre concurentii lor.
- Reconectati-va cu clientii.
Pentru a realiza o strategie de rebranding trebuie sa urmati urmatorii pasi:
1# Resetati publicul si piata marcii dvs
Dupa o cercetare amanuntita de piata, inclusiv clientii tinta si analiza datelor, ati observat ceva surprinzator: clientii dvs. (sau concurentii) nu sunt cine credeati ca sunt.
Poate ca este un grup demografic cu care nu credeai ca te vei implica. Alternativ, poate ca exista un nou concurent pe piata si produsele sau serviciile lor sunt in concurenta directa cu ale dumneavoastra. Arunca o privire la cumparatorii tai. Compararea acestora cu publicul tinta initial si cu piata dvs. ar putea dezvalui date importante.
Odata ce v-ati stabilit piata si publicul real, sunteti gata sa incepeti sa va rebrandeti afacerea si sa va conectati cu clientii (si sa depasiti concurentii).
2# Incepeti cu motivul de afaceri
Orice strategie de rebranding trebuie sa inceapa cu o intelegere profunda a cazului de afaceri din spatele rebrandingului. Pune-ti urmatoarele intrebari:
- Sunteti manat de nevoia de a accelera cresterea?
- Compania dvs. trebuie sa concureze cu concurenti mai mari si mai stabiliti?
Unele dintre aceste cazuri de afaceri sunt foarte usor de realizat, cum ar fi fuziunea a doua companii. Altele sunt mai subtile, cum ar fi cresterea si imbunatatirea imaginii. Daca nu sunteti clar cu privire la cazul de afaceri care v-a determinat efortul, riscati sa irosesti o cantitate enorma de resurse.
Alte motive pentru care ati putea regandi rebrandingul sunt:
- Trebuie sa concurezi la un nivel superior sau pe o noua piata.
- Brandul tau nu mai reflecta cine esti.
- Afacerea dvs. a fost separata dintr-o marca existenta.
- Aveti un motiv legal care va impune sa va schimbati.
- Trebuie sa simplificati si sa concentrati mesajul.
- Ai o noua echipa de marketing.
- Lansati o noua linie de servicii.
3# Redefiniti viziunea, misiunea si valorile companiei dvs
Ce faci? Cum o faci? De ce o faci?
Cand iti evaluezi viziunea, misiunea si valorile in timpul unui rebrand, acestea sunt cele trei intrebari pe care ar trebui sa ti le pui. Iata cateva componente importante ale afacerii dvs. pe care veti dori sa le analizati pentru a decide care parti ale afacerii dvs. necesita schimbare sau imbunatatire.
Viziune
Viziunea actioneaza ca un ghid pentru fiecare actiune pe care o intreprinde o companie, asa ca este esential sa va intelegeti viziunea inainte de a merge mai departe. De asemenea, poate in timp, viziunea ta s-a schimbat.
Este important ca atunci cand va definiti viziunea, daca o faceti cat mai repede posibil, sa va asigurati ca toti angajatii iau decizii avand in vedere acea viziune. La rebranding, viziunea companiei afecteaza totul, de la reproiectarea site-ului web pana la procesul de angajare.
Misiune
Daca viziunea inseamna „ce este” al companiei, misiunea este „cum este”. Poate ca tot mergi in aceeasi directie, dar felul in care ajungi acolo se schimba. Misiunea este foaia de parcurs a companiei.
Atunci cand misiunea se schimba, mesajul trebuie sa se schimbe si el, motiv pentru care este la fel de crucial ca si viziunea in Rebranding.
Valori
Valorile tale actioneaza ca motivul din spatele marcii tale. Ele sunt motivul pentru care lucrezi pentru a-ti atinge viziunea si motivul pentru care esti dedicat misiunii tale.
Dar, pe masura ce marcile se extind si se schimba, unele dintre valorile lor de baza pot deveni nesustenabile. Daca nu va puteti sustine vechile valori sau ati ajuns sa le acordati prioritate celor noi, va trebui sa le actualizati pentru a reflecta ceea ce compania dvs. apreciaza cu adevarat astazi.
Vocea marcii
Pe masura ce viziunea, misiunea si valorile dvs. se schimba in timpul rebrandingului, va trebui sa se schimbe si modul in care transmiteti aceste aspecte ale companiei.
Vocabularul, tonul si vocea pe care le folositi pentru marca dvs. trebuie sa se potriveasca cu mesajul. Deci, daca ceea ce spui se schimba, va trebui sa se schimbe si felul in care spui.
4# Cunoaste-ti clientii tinta
Odata ce aveti un caz de afaceri clar pentru rebranding, urmatorul pas va fi sa efectuati cercetari independente asupra companiei dvs. si clientilor sai.
Daca incercati sa patrundeti pe o noua piata, acea cercetare ar trebui sa includa si noii clienti tinta. Scopul este de a avea o intelegere obiectiva a perceptiei si competentelor actuale ale marcii.
5# Schimbati numele companiei dvs
Daca schimbati numele companiei dvs. ca parte a rebrandingului, asigurati-va ca aveti un plan de recuperare ca parte a strategiei.
In cele din urma, daca numele tau inca se potriveste, cel mai bun curs de actiune ar fi sa-l pastrezi. Pentru a face aceasta placa un pic mai putin descurajanta, iata cateva idei initiale pentru procesul de redenumire:
- Face un cuvant nou
- Folosind un cuvant vechi in moduri diferite
- Spune ce faci (la propriu)
- Schimbati ortografia unui cuvant
- Adaugati un prefix sau sufix
- Folositi alte limbi
- Pune doua cuvinte impreuna
- Creati un acronim
- Utilizati o locatie
Daca va revizuiti numele in timpul rebrandingului, concentrati-va pe alinierea cu viziunea, misiunea si valorile dvs., mai degraba decat pe ceea ce suna bine.
In acest fel, noul nume va avea o sansa mai mare de a va sprijini cresterea si obiectivele pe termen lung.
6# Dezvoltati-va identitatea de brand
Aceasta este partea strategiei de rebranding in care dezvoltati elementele vizuale care va vor comunica brandul. Ganditi-va la numele companiei, logo-ul, sloganul, culorile, designul cartii de vizita si altele asemenea.
Aceste elemente sunt adesea subliniate intr-un document cu ghidul de stil al marcii, care ofera un set de parametri pentru a se asigura ca marca este implementata in mod consecvent in toate materialele de marketing.
Multi oameni confunda aceste elemente cu marca. Un brand este reputatia si vizibilitatea sa, nu numele companiei sau logo-ul acesteia. Identitatea marcii este un fel de prescurtare vizuala a marcii.
Luati in considerare urmatoarele puncte inainte ca Rebrandingul sa treaca intr-o implementare mai practica, pentru a va asigura ca toate deciziile reflecta identitatea marcii pe care o cautati si nu doar pe baza a ceea ce vedeti:
- Ce poveste vreau sa spuna marca mea?
- Cine este publicul meu?
- Care este obiectivul pe termen lung al marcii mele?
- Cat de adaptabil si de pregatit pentru viitor este designul meu?
- Cum ma diferentiaza de concurentii mei?
Acest ultim punct despre rebranding pentru a crea un brand cu adevarat unic este crucial: lansarea in Rebranding este o oportunitate incredibila de a iesi in evidenta pe pietele din ce in ce mai aglomerate si de a atrage atentia clientilor si consumatorilor.
Daca doriti sa faceti o reproiectare a logo-ului, nu uitati ca acesta indeplineste urmatoarele cerinte:
- Ramaneti simplu: inghesuirea cat mai multa simbolism intr-un logo, de obicei, nu functioneaza foarte bine. Dar acesta este un adevar greu pentru companiile tinere care inca incearca sa se dovedeasca. Arata incredere cu un logo simplu.
- Faceti un impact: logo-ul dvs. nu va valora prea mult daca oamenii nu isi pot aminti, asa ca atunci cand va reproiectati logo-ul, nu va multumiti cu ceva care nu iese in evidenta.
- Fa-l adaptabil: un lucru pe care poate l-ai invatat cu primul tau logo sunt limitarile. Acum ca stiti ce forme sau stiluri ar putea sa nu fie la fel de versatile pentru canalele pe care le foloseste de fapt afacerea dvs., tineti cont de ele in timpul reproiectarii.
- Aratati pe termen lung – La fel de distractiv precum suna rebranding, nu doriti sa faceti acest lucru in fiecare an, asa ca aruncati o privire asupra viziunii, misiunii, valorilor si scopului dvs. si luati in considerare daca acest nou logo le poate sprijini pe termen lung.
7# Lucreaza la prezenta ta online
Site-ul dvs. este cel mai important instrument de comunicare si dezvoltare de afaceri. Este locul in care poti spune o poveste convingatoare fiecarui public, primul loc in care un potential client sau angajat va merge pentru mai multe informatii despre compania ta.
Nu este exagerat sa spunem ca un site web si prezenta sa online sunt inima unei afaceri moderne.
Este o greseala comuna de rebranding sa presupunem ca un logo sau un nume este elementul principal al marcii si sa nu actualizati toate aspectele relevante in consecinta. Nu uitati sa implementati schimbari cruciale in locuri care sunt adesea neglijate:
- Actualizati linkurile web
- Examinati metadatele paginilor web dupa cum este necesar, cum ar fi titlurile paginilor, descrierile paginilor si etichetele de imagine.
- Trimiteti sigle, descrieri si sloganuri actualizate partenerilor afiliati care fac linkuri catre sau mentioneaza site-ul dvs.
- Actualizati termenii si cuvintele cheie SEO dupa cum este necesar si in conformitate cu strategia de brand.
- Actualizati listele din directoarele de cautare
In plus fata de site-ul web, va trebui sa actualizati si alte active digitale pe care compania le detine, inclusiv:
- pagini de social media
- Evaluari si recenzii online
- Recomandari si backlink-uri
- listari de directoare
- Anunturi cu plata pe clic (bannere si cautare)
Cantitatea de timp si resurse de care aveti nevoie pentru a construi un site web si pentru a va actualiza activele digitale depinde in intregime de scopul strategiei dvs. de rebranding.
Companiile care executa strategii de rebranding de succes au intotdeauna o lista de verificare care acopera toate activele lor digitale, cine le va actualiza pe fiecare si data la care fiecare va fi actualizat.
8# Promovati un plan de construire a marcii
Elementul final al strategiei de rebranding este dezvoltarea unui plan de promovare si consolidare a noului brand. Cum il vei lansa pe plan intern? In serviciile profesionale, este esential ca angajatii sa adopte noul brand.
O modalitate buna de a face acest lucru este sa adaugati o postare pe blog sau o stire care explica schimbarea. O alta este aceea de a partaja intermitent postari pe retelele sociale pentru a le reaminti clientilor noul brand in primele luni.
Exista cateva alte motive importante pentru a lua in considerare rebranding, inclusiv:
- Locatii noi – Poate fi necesar sa va actualizati marca daca va extindeti pe pietele internationale care nu vor fi identificate prin logo-ul, mesajele dvs. actuale etc.
- Repozitionarea pietei – Marcile sunt concepute pentru a conecta companiile cu clientii lor, asa ca daca va repozitionati afacerea pentru a viza un profil de client complet nou, fie prin produs, loc, pret sau promovare, marca dvs. va trebui sa urmeze exemplul.
- Noua filozofie: Misiunea, viziunea si valorile companiei ar trebui sa ghideze fiecare decizie pe care o luati, inclusiv deciziile de branding.
- Fuziuni si achizitii: atunci cand doua companii se unesc, la fel si doua marci. Daca compania a fost achizitionata sau fuzionata cu o alta companie, nu poti lasa cele doua marci sa se ciocneasca. Gasirea unui brand nou care sa reflecte noua entitate va evita confuzia si va construi increderea.
Exemple de rebranding
Arunca o privire la cateva dintre cele mai bune exemple de rebranding de mai jos:
Airbnb
Airbnb a inceput ca o aplicatie pentru a ajuta calatorii cu buget redus sa gaseasca o alternativa accesibila: camera de oaspeti a cuiva.
Aplicatia si serviciul au inceput destul de repede, iar calatorii au inceput sa aiba posibilitatea de a inchiria un apartament pe malul oceanului sau o casa la tara. Fenomenul Airbnb si modul in care a crescut de la o idee simpla la o companie uriasa au inspirat o carte numita „Povestea Airbnb”.
Rebrandingul Airbnb din 2014 a fost o activitate uriasa si este una dintre cele mai memorabile din ultimii ani. Procesul a fost lung, distractiv si foarte interesant.
Noul logo are chiar si un nou simbol, pe care designerii il numesc Belo, care contine patru semnificatii in forma sa, Oameni, Locuri, Dragoste si Airbnb.
Domino’s
Domino’s a suferit o pierdere majora in 2009, cand avea doar o cota de 9% din piata pizza.
Compania a schimbat totul cu un rebrand de succes. Si s-a concentrat pe corectarea a ceea ce clientilor nu le-a placut la produsele sale.
Rezultatul? In 2016, compania a avut o cota de piata de 15% si a obtinut cea mai mare fidelitate a clientilor dintre lanturile de pizza.
De asemenea, a fost una dintre primele companii care a folosit chatbot-uri pentru a prelua comenzi prin intermediul retelelor sociale si a cunoaste clientii, unde si cum isi petrec timpul.