In acest articol reflectam asupra tendintei in crestere de a lucra de acasa, derivata din izolare rezultata din cauza COVID-19. Dar marea intrebare este: lucrul de acasa este intr-adevar teleworking? 

Ei bine, cu aceasta intrebare avem deja o perioada de dezbatere. Daca sunteti interesat, ramaneti in aceasta lectura pentru a aprofunda in cateva aspecte pe care, uneori, nu le luam in considerare.

Telemunca ca o noua paradigma? Telecommuting vs lucru la domiciliu

Potrivit datelor statistice dinainte de era COVID-19, doar 3% dintre lucratorii din Spania au lucrat la distanta. Ca parte a acelui 3% timp de 4 ani, pot spune cateva lucruri care s-au intamplat posibil in aceste luni si care nu sunt tocmai telecommuting. Continuati sa cititi si va vom spune care sunt beneficiile telecommuting fata de munca acasa:

  1. Lucrul de acasa nu inseamna ca lucrati la distanta: situatia exceptionala in care ne-am aflat ne-a obligat sa luam biroul acasa, ceea ce ne-a determinat sa amenajam spatii nepotrivite pentru a putea raspunde nevoilor firmelor noastre, dar ca am calculatorul setat acasa, atata timp cat ai echipament pentru el, nu este suficient sa faci telecommuta. Pentru ca acest lucru sa se intample, am nevoie de mijloacele adecvate, pentru ca compania sa ofere echipelor sale suficiente elemente de securitate si productivitate pentru a lucra in mediul ideal. In multe cazuri, succesul a depins mult mai mult de vointa si sentimentul de solidaritate care a predominat in acest moment decat de o strategie de implementare a telemunca, motiv pentru care insist, acesta nu este telemunca.
  2. A imparti spatiul de lucru cu intreaga familie nu inseamna telecommuting. Telecommuting trebuie sa se poata concentra si sa dedice timp de calitate sarcinilor pe care le facem, dar atunci cand trebuie sa trimiti un raport sau o propunere, in timp ce in cealalta fila Chrome ai Teams deschise pentru videoconferinta scolara a copilului tau, nu este telemunca. . Aceasta inseamna jonglerie si, de asemenea, creste sentimentul ca nu ajungi corect la tot ce te confrunti. Telecommutingul are un punct de idealizare: poti lucra oriunde vrei oricand vrei, asta poate fi adevarat in unele cazuri, dar important nu este prefixul TELE ci verbul A MUNCA, iar pentru asta ai nevoie de concentrare si atentie, ceea ce este complex atunci cand interesele profesionale si familiale sunt amestecate. 
  3. A face lucrurile ca si cum am fi la birou nu inseamna lucru la distanta. Una dintre cheile telemunca este autonomia si responsabilitatea. Deci ceea ce nu ne putem preface este ca lucram la fel ca atunci cand suntem in persoana la birou, unul dintre exemplele grozave au fost intalnirile. Daca ne concentram pe productivitatea lor putem spune ca am iesit inainte, una dintre caracteristicile acestor intalniri este ca timpul se foloseste mult mai mult, se reduce ineficienta pentru ca creste punctualitatea si orientarea spre rezultate. Asa cum acesta este unul dintre marile avantaje, numarul de intalniri a crescut si nu este telecommuting (deci aceasta postare este dedicata telecommuting vs lucru acasa), este necesar sa fim mai agil,
  4. Teleprezentismul nu functioneaza. Lucrul de la rasarit pana la apus a fost tendinta pentru multe persoane care au lucrat la distanta in timpul pandemiei, zile maraton pentru a raspunde nevoilor multor manageri nesiguri care si-au pierdut brusc controlul asupra echipelor, astfel incat telemunca a devenit, in multe cazuri, in intalniri inlantuite. cu un nivel de presiune nesustenabil, pentru ca obtinerea rezultatelor in acest moment a fost complicata pentru toata lumea, cu exceptia unor sectoare foarte specifice. A fi acasa si a avea o comanda la indemana nu ar trebui sa fie o scuza pentru a fi conectat 24 de ore pe zi, munca la distanta iti permite sa te conectezi cand vrei, dar nu ar trebui sa-ti permita sa-i fortezi pe altii sa faca la fel ca tine.

Prin urmare, nu totul este telemunca, asa ca atunci cand ne reluam treptat activitatea trebuie sa ne gandim care este strategia si modelul nostru de lucru, pentru ca si telemunca se invata, nu totul merge. Daca vrem o noua paradigma, trebuie sa ne regandim modelul si sa implementam un nou mod de lucru. Sa profitam de ocazie pentru a face lucrurile mai bine si sa nu mai repetam ​​greselile trecutului.

Cum se implementeaza telecommuting in companie

Pentru companii exista avantaje clare ale telecommuting fata de munca acasa. Daca vrem cu adevarat sa implementam un model eficient de telemunca, trebuie sa luam in considerare patru parghii vitale:

  1. Schimbarea mentalitatii managerilor. Modelul traditional de management nu va functiona pentru noi, asa ca sa incepem sa ne gandim la modul in care vom conduce de la distanta, pentru care exista doua ingrediente de baza: incredere si comunicare eficienta. 
  2. Metodologii agile. Pentru a merge mai departe, trebuie sa incorporam metodologii agile care sa permita proiectelor sa progreseze corect, minimizand ineficienta si promovand colaborarea. 
  3. Management de cunostinte. In lumea muncii la distanta, este vital ca informatiile si cunostintele sa circule intr-un mod simplu, accesibil si sigur, pentru aceasta trebuie sa fim generosi si sa stim sa impartasim ceea ce stim, dar si rigurosi in furnizarea de date valoroase si in implementarea instrumente adecvate, pentru asta nu mai ramane decat sa investesti.
  4. Concentreaza-te pe oameni. Las acest punct pentru sfarsit pentru ca daca nu va amintiti cele de mai sus nu se intampla nimic, dar acest punct este crucial, cel mai important dintre toate, oamenii sunt cei care, de la birou sau de acasa, fac companiile sa munceasca, hai sa spun concentrarea pe ingrijire si dezvoltare. Dupa cum spune Tom Peters: „nu ne vom aminti de companiile cu cele mai bune rezultate, ne vom aminti de companiile care au mai multa grija de oameni”.