Ministerul Educatiei Nationale a elaborat strategia anticoruptie in sistemul de educatie, asumata in contextul Mecanismului de Cooperare si Verificare cu Comisia Europeana. Conferinta nationala de prezentare a cercetarii sociologice pe care se bazeaza strategia, a concluziilor si solutiilor pe care aceasta le prefigureaza, a fost gazduita de Universitatea „Titu Maiorescu“, partener al ministerului, impreuna cu Asociatia pentru Implementarea Democratiei, in derularea proiectului „Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare“

Examenele, nivelul cel mai de sus al coruptiei

Adresandu-se numerosilor participanti (universitari, inspectori scolari generali, directori din invatamant, specialisti in drept), ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, a reliefat de la inceputul expunerii sale cerinta de a nu generaliza referirile la coruptie, deoarece in sistem exista multi profesori cinstiti, dedicati muncii lor. In sustinerea acestei aprecieri, ministrul a comentat una dintre informatiile cercetarii sociologice, aceea potrivit careia gradul de incredere a populatiei in sistemul educational este de 85 la suta.

Cu toate acestea, exista coruptie in sistemul de educatie, a afirmat Remus Pricopie, identificand una dintre zonele cele mai vizibile in acest sens la examene. Acesta este nivelul cel mai de sus al coruptiei din educatie, la care se ajunge gradual, a aratat ministrul. Contracararea, a reamintit cu insistenta, se regaseste in aplicarea legii, in respectarea metodologiilor.

Evaluarea la clasa este un punct din care poate sa se dezvolte coruptia de mai tarziu, de la examene, a atras atentia ministrul Educatiei. Fiind obisnuiti cu exigenta scazuta, cu note deformate, unii elevi nu pot face fata cerintelor unor examene si atunci recurg la mijloace incorecte pentru a promova.

Un mijloc de prevenire a coruptiei, a spus ministrul, este cultivarea unor valori in activitatea de la clasa: „simtul respectului fata de cei din jur, al respectului fata de lege“. In acest sens, pe baza unui protocol intre Ministerul Educatiei Nationale si Ministerul Justitiei, profesionisti in domeniu vor merge in scoli si le vor prezenta elevilor notiuni de drept, sub aspectul lor practic, raportat la posibile situatii de fiecare zi. Totodata, a spus Remus Pricopie, elaborarea si aplicarea unui cod de etica si instituirea in fiecare unitate de invatamant a cate unui consiliu de etica vor contribui la prevenirea si la combaterea actelor de coruptie.

Atitudine asumata

Invataturi desprinse din modul de actiune in situatii de coruptie si de alte abateri inregistrate in sesiunile bacalaureatului din acest an a prezentat inspectorul scolar al judetului Constanta, Raducu Popescu. „Daca intr-adevar ne dorim un mediu lipsit de astfel de acte, trebuie sa ne asumam o atitudine anticoruptie“, a afirmat profesorul constantean, conditia esentiala apreciind ca o reprezinta constituirea unor echipe de lucru la nivel institutional serioase, ferme, gata sa-si asume responsabilitatea unor masuri prompte, aplicand exact legislatia.

Constientizarea regulilor

O alta posibila sursa a coruptiei a fost semnalata de inspectorul scolar general al municipiului Bucuresti, Constantin Traistaru, in presiunile ierarhice si in cele exercitate de parinti asupra unor directori de unitati pentru transferuri de elevi, de la o clasa la alta, din motive diverse, care tin de colectiv, de cadre didactice. Pentru astfel de situatii, inspectorul general Constantin Traistaru considera necesar „un set de reguli riguros“, odata cu „constientizarea parintilor ca trebuie respectate, altfel putand sa intervina arbitrariul, suspiciunea de trafic de influenta“.

Incadrare, inspectii

Coruptia poate aparea si in relatiile profesor-director de scoala si profesor-inspector, a remarcat secretarul de stat Stefania Duminica, din Ministerul Educatiei Nationale. Situatiile care predispun la asa ceva sunt legate de incadrare, de inspectiile la clasa, de recomandari pentru calificative, pentru acordarea de gradatii. Sunt situatii, a observat secretarul de stat, mai putin semnalate, insa prezente in sistem.

Formare pentru prevenirea coruptiei

Pentru actiune eficienta de prevenire a coruptiei, in deplina cunoastere a actelor normative, proiectul finalizat cu elaborarea strategiei in domeniu si prezentat conferintei nationale a avut un rezultat esential in instruirea a 1415 persoane angrenate in activitati specifice sistemului educational. Componenta legata de cursurile derulate in acest scop a fost asigurata, in cea mai mare parte, de Universitatea „Titu Maiorescu“, prin 31 de formatori (din totalul de 50), cadre universitare din domenii precum drept, stiinte sociale, comunicare, economie. Au fost dezvoltate 16 teme de curs, organizate pe trei module: legislatie, managementul activitatilor de invatamant, comunicare.

Rectorul Universitatii „Titu Maiorescu“, prof. univ. dr. Smaranda Angheni, si-a exprimat satisfactia fata de aprecierile intrunite de institutie pentru modul in care a raspuns responsabilitatii de participare la realizarea unei strategii intr-un domeniu atat de important la nivel social. Expertiza acumulata, a subliniat rectorul Smaranda Angheni, va permite Universitatii „Titu Maiorescu“ sa dezvolte strategii preventive asupra coruptiei si in alte domenii.