valoarea banilor copii

Cum ii invatam pe copii valoarea banilor

Educatie

Multi parinti considera ca nu este tocmai potrivit sa vorbeasca despre bani in fata copiilor si fac din acesta un subiect tabu.

Copilul cere bani pentru un anumit lucru, iar parintii ii ofera sau nu. Cam la aceasta se rezuma discutia celor mai multi parinti cu copiii despre bani. In multe cazuri, aceasta atitudine se mentine pana cand copilul este deja adolescent.

Greseli ale parintilor

Nu putini sunt parintii care ezita sa vorbeasca deschis cu copiii despre bani in general si despre banii familiei in particular. Unii cred ca cel mic nu trebuie sa aiba aceasta grija a banilor, ci ei, parintii, sunt datori sa ii asigure tot ceea ce are nevoie. Chiar daca, de multe ori, ei fac nenumarate sacrificii pentru ca el sa aiba tot ce-si doreste. De ce este aceasta o atitudine eronata? In primul rnd, pentru ca odrasla dumneavoastra va invata in timp ca totul i se cuvine, fara niciun efort. Va crede ca, atunci cnd cere, parintele are datoria sa ii dea. El nu va sti care sunt dificultatile financiare ale familiei si ce sacrificii faceti pentru el. Prin urmare, nu va invata sa aprecieze nici valoarea banilor si nici eforturile parintilor. Dificultatile financiare apar la un moment dat in mai toate familiile si nu reprezinta o rusine, asa cum cred unii parinti. Alti parinti cad intr-o alta extrema: ei le spun mai mereu copiilor ca nu au bani pentru a le satisface mici dorinte. Abia daca le ajung pentru a-i imbraca si a le lua mncare. Iar marea problema este aceea ca ajung sa le reproseze copiilor ca isi doresc anumite lucruri. Ei nu le explica ce sunt banii, de ce nu pot sa le cumpere lucrul respectiv, le spun pur si simplu pe un ton rastit: nu am bani!. Astfel, copilul va ajunge cu timpul frustrat, fara sa poata intelege de ce altii copii obtin anumite lucruri de la parintii lor, iar ei nu.

Varsta ideala

Unii specialisti considera ca educatia privind banii ar trebui sa inceapa de la cea mai frageda vrsta (atunci cnd copilul stie deja ca banul nu este ceva de mncat). Altii, cei mai multi, cred ca vrsta optima este cea prescolara, atunci cnd cel mic poate sa inteleaga destul de bine anumite concepte. Tot acum cere mult mai multe lucruri, pe care parintele trebuie sa le plateasca. El vede si poate intelege mai bine ce inseamna banii. La aceasta vrsta, puteti incepe sa ii explicati micutului ca banii sunt rezultatul muncii, ca fiecare membru al familiei are o slujba, pentru care obtine anumite remuneratii. Chiar si el, copilul, are o slujba. El trebuie sa invete, sa se joace dar si sa ia parte la activitatile familiei. Este bine sa-i spuneti si care sunt deosebirile dintre nevoile fiecarui individ si dorintele lui. Acest lucru il va ajuta sa-si stabileasca mai trziu prioritatile financiare. Pe masura ce copilul creste, incepeti sa-i vorbiti despre cartile de credit, despre economiile la banca sau alte lucruri asemanatoare. Veti observa ca va invata mult mai repede dect ati reusit voi sa se descurce cu un card. Aceste lucruri trebuie corelate cu amanuntele pe care este bine sa i le dati despre bugetul familiei, despre cum functioneaza acesta. Acum este o perioada propice pentru a-i da o educatie monetara solida, care ii va fi folositoare intreaga viata. De fapt, s-a observat ca aceasta il va calauzi pe parcursul intregii sale existente.

Specialistii considera ca pna la 10 ani (cel mai trziu), copiii ar trebui sa stapneasca foarte bine unele concepte monetare. Printre acestea se afla:

1. Identificarea corecta a banilor – asigurati-va ca stiu foarte bine care este diferenta intre o bancnota de un leu si una de 10 lei;

2. Responsabilitatea pentru bani – daca se intmpla sa piarda bani, copilul trebuie sa-si asume responsabilitatea pentru acea pierdere. In nici un caz nu ii inlocuiti rapid bancnota pierduta;

3. Schimbarea bancnotelor – orice copil de 10 ani trebuie sa fie capabil sa prezinte o suma corecta unui vnzator atunci cnd solicita cumpararea unui bun. De asemenea, trebuie sa stie sa numere corect restul pe care il primeste. Dupa aceasta avrsta si daca au aceste concepte insusite, copiii vor invata mult mai usor tot ceea ce trebuie sa stie despre felul in care se obtin banii, dar si despre valoarea reala a acestora.

Propriul exemplu

Pentru a-l invata pe copil valoarea banului, cel mai bun este propriul dumneavoastra exemplu. E bine sa stiti ca ideile solide despre bani copiii si le formeaza din copilarie, pe baza valorilor pe care le-au invatat in propria familie. Modul in care va alcatuiti bugetul lunar, felul in care economisiti banii e bine sa fie adus gradual la cunostinta copiilor. De asemenea, e bine sa nu ii ascundeti dimensiunea social-etica pe care o au banii. Spuneti-i atunci cnd faceti diverse acte de caritate pentru cei aflati in nevoie sau pentru cei cu care soarta nu au fost prea darnici. Multe familii doneaza bani bisericilor, unor organizatii de caritate sau pur si simplu isi ajuta un vecin sau o cunostinta nevoiasa. La fel de multe familii reactioneaza solidar atunci cnd catastrofe naturale (cutremure, inundatii sau seceta) afecteaza comunitati mai mari de semeni. Aceste acte de caritate spontane sau calculate vor ramne in mintea copiilor dumneavoastra, care le vor perpetua atunci cnd vor avea propriile lor venituri. Dar nu numai banii se inscriu in acest tipar. Donatiile materiale, de diferite bunuri fac parte din aceeasi categorie a actelor de caritate. Iar copiii cu o oarecare educatie financiara stiu ca toate acele lucruri pe care le donati au fost platite cu bani. In aceste gesturi ii puteti coopta si pe copii, care pot sa-si doneze din propriile jucarii sau hainutele care le-au ramas mici. Si este bine ca ei sa stie ca toate lucrurile la care au renuntat vor fi extrem de utile altor copii aflati la nevoie.