Privind in urma in ultimii 20 de ani, putem vedea cum s-au schimbat drastic spatiile de lucru. Aceste schimbari au mers mana in mana cu schimbarile culturale, tehnologice, strategice si generationale in companii. O noua generatie de muncitori este pe drum si vine cu explozie: Millennials.

Spatiile de lucru actuale nu raspund nevoilor si preocuparilor viitoarei forte de munca, asa ca a venit vremea schimbarii si cine nu o intelege in acest fel va avea greu sa supravietuiasca pe piata.

Cum sunt Millennials?

Intelegem Millennials ca grupul de tineri care s-au nascut de la inceputul anilor 1980 si petrec inceputul anilor 2000.

In prezent sunt stagiari sau se afla in posturi de junior, insa, in scurt timp, acest grup va prelua comanda marilor firme ale lumii, pe langa marile actiuni pe care ei insisi le-au dus si care, in prezent, sunt unele dintre cele mai importante. companii puternice din lume, cum este faimosul caz Facebook. Potrivit mai multor studii realizate de companii si mass-media precum Universum Global sau Forbes, in 2020 Millennials vor reprezenta 50% din muncitori, iar peste cativa ani, in 2025, vor reprezenta 75% din totalul fortei de munca la nivel mondial.

Acesti lucratori au nevoi foarte specifice si ceea ce cauta intr-un loc de munca este complet diferit de ceea ce este esential pentru candidatii de generatie mai in varsta, cum ar fi baby boomers. Printre nevoile dvs. de munca se numara:

  • Flexibilitate in orar si munca: peste un salariu mare, ceea ce cauta Millennials este flexibilitatea locului de munca si un loc de munca bazat pe incredere sporita in muncitor si concentrat pe obiective. Acest concept a fost creat de influenta culturii „la cerere”, a tehnologiei, a internetului etc. care au facut loc amestecului dintre munca si viata personala, care in prezent sunt separate printr-o linie foarte fina. Millennials cauta un echilibru mai bun intre viata lor personala si cea profesionala; este generatia care pretuieste cel mai mult mobilitatea, atat fizica, cat si tehnologica. De aceea este contraproductiv sa tii un Millennial intr-o cabina intre orele 9:00 si 18:00. Ceea ce pretuiesc cu adevarat acesti tineri este posibilitatea de a lucra de oriunde si in orice moment, la conventia lor.
  • Provocari la locul de munca: Durata maxima a acestor generatii intr-un loc de munca este de doi ani, lucru pe care parintii lor l-ar gasi riscant si neobisnuit. Cu toate acestea, ceea ce cauta Millennials in locurile lor de munca este provocarea, le place sa inceapa noi provocari si s-ar plictisi intr-un loc de munca de rutina. Se bucura de libertate si flexibilitate. Isi doresc schimbari si provocari care sa le permita sa-si dezvolte toate abilitatile creative si care, in plus, pot fi combinate cu proiectele lor personale.
  • Emotii: sunt oameni care au nevoie de motivatie, cauta sa se schimbe, sa creasca, sa traiasca momentul… Si nu doar la nivel intelectual, ci si la nivel emotional. Le plac acele locuri de munca in care sunt incurajati in mod constant, facandu-i sa se simta recunoscuti si apreciati. Urasc sa se simta izolati si iubesc colaborarea, contactul cu echipa, fie in persoana, fie in „nor”.
  • Tehnologie – Millennials sunt descurajati de locurile in care li se interzice utilizarea tehnologiei sau tehnologia este depasita, vazand companiile ca fiind de moda veche si neinovatoare. Le plac acele companii in care retelele sociale si tehnologia sunt folosite ca instrument de lucru.
  • Birou inspirat – locul de munca are, de asemenea, un efect psihologic major asupra Millennials. Organizarea, decorarea si spatiile favorizeaza o cultura a colaborarii si genereaza economii in companii.

Biroul perfect pentru Millennials

Modul de lucru evolueaza, motiv pentru care trebuie modificate si spatiile de lucru, capabile sa atraga si sa retina aceasta noua generatie de muncitori. Tinand cont de aspectele si nevoile evidentiate mai sus despre Millennials, putem face o mica aproximare a cum ar fi biroul perfect pentru ei.

Tinand cont de faptul ca una dintre nevoile de baza ale acestei generatii este munca flexibila de oriunde, nu este de mirare ca birourile trebuie sa se adapteze la timpul real pe care angajatii il petrec in birou; adica sa cream spatii multifunctionale si versatile care sa permita planificarea biroului in functie de angajatii prezenti, eliminand atribuirea traditionala de „un post – un muncitor”.

O alta trasatura vitala pentru Millennials este apartenenta la o comunitate, le place munca in colaborare si colaborarea in cadrul aceluiasi birou. Din acest motiv, observam cum se reduce progresiv numarul de birouri private in favoarea unor spatii colaborative, spatii care sunt impartite in functie de stilul de lucru, interese comune, cautand astfel eficienta in costul spatiului. Aceste spatii sunt combinate cu alte zone de intimitate mai mare pentru momentele in care este nevoie de o concentrare speciala. Astfel, modelul de organizare piramidal cu scale de privilegii se pierde pentru a trece la birouri deschise cu locuri adecvate de intalnire, atat fizic, cat si prin videoconferinta.

In acest sens, l-am putea compara cu un oras in miniatura,  pentru ca sunt spatii in care convietuiesc mai multe generatii, ca intr-un oras, in care converg diverse tipuri de munca care se completeaza, imputernicindu-se fara a concura. Un loc in care echilibrul si incluziunea sunt pietrele de temelie ale functionarii sale.

Spatiul de lucru trebuie inteles ca o „a doua casa”, trebuie promovate spatii primitoare, informale si lipsite de griji, din ce in ce mai apropiate de Home Office. Birouri care includ spatii de relaxare care sunt integrate in munca de zi cu zi care vor servi pentru a promova momente de reflectie si discutii informale in randul angajatilor. Acestea includ si zone de odihna pline cu canapele, puf-uri, locuri de joaca etc.

Tinand cont de aspectul fizic, se incurajeaza folosirea scaunelor auto-ajustabile sau a birourilor concepute pentru a fi folosite in picioare, pentru a le alterna cu birouri clasice. Acest lucru face angajatii mai confortabili si reduce durerile corporale si disconfortul care vin cu o productivitate scazuta.

La nivel emotional, intrucat sunt oameni foarte experientiali, este important sa creeze spatii cu impact emotional care sa ii motiveze, sa-i faca sa se simta confortabil si sa le imbunatateasca productivitatea.

Cand vine vorba de atragerea angajatilor, exista multe variabile de care ne putem tine pentru a-i convinge; de la beneficii corporative, flexibilitate sau provocari, pana la coaching sau chiar training. Cu toate acestea, trebuie sa avem in vedere ca oricare dintre aceste cai incepe cu locul de munca; cu confortul si usurinta pe care Millennialii le simt atunci cand merg la munca.

Din acest motiv, cele mai avangardiste companii urmeaza acesti pasi, schimbari care au pornit de la birourile Google, si isi adapteaza spatiile de lucru pentru ca acesti lucratori nelinistiti sa gaseasca in locurile de munca o prelungire a vietii personale unde isi pot demonstra potential. Acesta este ceva ce poate fi realizat doar renuntand complet la vechile conceptii despre birouri si considerand ceea ce inainte era considerat o amenintare ca o oportunitate.