Presedintele Basescu a petrecut singur festivitatile dedicate Zilei Armatei, desfasurate la Carei, ultima palma de pamant romanesc elibe-rata la 25 octombrie 1944. Alaturi de seful statului trebuia sa fie prezent amicul sau Gheorghe Marin, precum si alti inalti oficiali militari. Acestia nu numai ca nu au ajuns la Carei, dar era sa moara in timpul zborului. Aeronava AN-26 care trebuia sa-i duca de la Bucuresti a ratat de doua ori aterizarea pe aeroportul din Satu Mare. Viata amiralului a fost pusa in pericol de seful Aviatiei Militare, generalul Ion-Aurel Stanciu, el insusi aflat la bordul aeronavei. In ciuda conditiilor meteo total nefavorabile, generalul Stanciu, poreclit Aberatie din cauza multiplelor gafe pe care le-a comis in scurtul timp de cand conduce Fortele Aeriene, le-a ordonat pilotilor sa aterizeze. Turnul de control ii avertizase sa se intoarca. Cum vizibilitatea era sub 50 de metri, pilotii au observat in ultimul moment ca nu sunt pe pista si au fortat motoarele pentru a nu se prabusi. Generalul Aberatie nu s-a lasat si a vrut sa le arate sefilor, in lipsa unor cunostinte personale despre arta zborului, ca ordinul se executa si nu se discuta. Si i-a pus pe piloti sa mai incerce o data. Numai ca avionul s-a aflat iar in afara pistei, motiv pentru care, pana la urma, s-a intors pe Otopeni. MApN a incercat sa explice, printr-un comunicat oficial, ca vremea care s-a schimbat brusc a fost de vina pentru incident si manevrele extrem de periculoase ale pilotilor, avand in vedere pretioasa „incarcatura” de la bord, au fost cele uzuale.
Generalul Stanciu a ajuns sa fie poreclit Aberatie in lumea Armatei dupa ce a insistat sa-si inceapa, la 54 de ani, modulul practic de pregatire in zbor ca navigator de bord pe o aeronava C-130 aflata in plina misiune de razboi in Afganistan.
Aeronava militara AN-26 la bordul careia se afla amiralul Gheorghe Marin (foto medalion), seful Statului Major General, impreuna cu alte oficialitati din Ministerul Apararii Nationale, a ratat de cel putin doua ori aterizarea pe pista aeroportului Satu Mare in dimineata zilei de 25 octombrie 2009.
Viata pasagerilor s-a aflat in pericol din cauza inconstientei generalului Aurel Stanciu, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, care a ordonat pilotilor sa aterizeze, in conditiile in care vizibilitatea la sol era sub 50 de metri. ZIUA a dezvaluit despre paralelismul dintre aviatie si seful ei de azi, Stanciu zis generalul Aberatie, care a tinut sa-si ia brevet de navigator la 54 de ani pe un Hercules care zbura in zona de razboi.
Avionul care avea la bord conducerea militara a Armatei decolase pe 25 octombrie, la ora 07,30, de la Baza 90 Aeriana Otopeni si urma sa aterizeze la Satu Mare in jurul orei 08,45. La bordul aeronavei se aflau numeroase personalitati militare si civile care urmau sa asiste, alaturi de presedintele Traian Basescu, la festivitatile de la Carei, prilejuite de sarbatorirea Zilei Armatei Romaniei. Zborul a decurs normal pana in momentul in care avionul s-a apropiat de aeroportul din Satu Mare, iar turnul de control a comunicat pilotilor ca vizibilitatea la sol este sub 50 de metri, din cauza cetii si nu recomanda aterizarea. In aceste conditii, decizia de aterizare revine echipajului aeronavei. Numai ca, din cei doi piloti, doar unul era atestat pentru zboruri in conditii grele. Cu toate acestea, fara sa realizeze ca pune in pericol viata amiralului Marin si a celorlalti pasageri, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, aflat si el la bordul avionului, a ordonat pilotilor sa inceapa procedurile pentru aterizare. Echipajul a comunicat celor din turnul de control ca vor veni la aterizare si au cerut aprobarile necesare. A fost activat balizajul pistei si cei de la sol asteptau cu infrigurare sa vada daca avionul armatei va gasi pista. Cand au ajuns la numai cativa metri deasupra solului si credeau ca sunt cu avionul pe axul pistei, pilotii au constatat ca de fapt erau la circa 10-15 metri in lateral dreapta si au initiat de urgenta procedura de anulare a aterizarii, fortand motoarele pentru a lua altitudine si a evita o catastrofa. Dupa circa zece minute, timp in care avionul s-a invartit in cerc, pilotii, la ordinul generalului Stanciu, au initiat din nou procedurile de aterizare, in ciuda faptului ca la sol vizibilitatea era tot sub 50 de metri.
Si a doua incercare s-a soldat cu un esec, avionul fiind gata, gata sa aterizeze in afara pistei. Personalul tehnic de la sol ne-a confirmat faptul ca ceata era atat de deasa incat nici nu au reusit sa vada avionul, auzind doar huruitul motoarelor.
Dupa doua esecuri, pilotii nu au vrut sa mai riste, chiar daca seful Aviatiei Militare era hotarat sa mai incerce o data. Pasagerii, in frunte cu amiralul Gheorghe Marin, au trecut prin clipe de groaza, din cauza generalului Aurel Stanciu, care a vrut cu orice pret sa demonstreze sefilor ca ordinul se executa si nu se discuta. Numai ca ceata nu tine cont de stele de general. In cele din urma, avionul s-a intors la Bucuresti si a aterizat cu bine la Baza 90 Aeriana. In schimb, presedintele Basescu a ramas aproape de unul singur la Carei, doar cu un singur general din SMG care a reusitsa ajunga la festivitate cu masina.
MApN da vina pe vreme
Cu privire la executarea misiunii de zbor din data de 25 octombrie 2009, purtatorul de cuvant al Ministerului Apararii Nationale ne-a transmis urmatoarele precizari oficiale: „Misiunea a fost pregatita, planificata si executata in conformitate cu regulamentele de zbor ale aviatiei militare si normele ICAO (International Civil Aviation Organization), precum si cu normele de siguranta aeriana si de securitate a zborului. Decizia de decolare a fost luata pe baza buletinelor meteorologice si a prognozei de aerodrom, care prevedeau conditii meteorologice favorabile la ora estimata a aterizarii la Satu Mare. Situatia meteo la destinatie s-a schimbat brusc la ora ajungerii aeronavei in zona aerodromului Satu Mare. Hotararea de initiere a tuturor procedurilor executate in zona aerodromului Satu Mare a apartinut in totalitate echipajului, care a actionat corect in toate circumstantele. Pentru informarea opiniei publice, nefamiliarizata cu limbajul specific de aviatie, precizam ca, in conditiile in care aerodromul Satu Mare nu are in dotare sisteme de precizie pentru aducerea la aterizare (n.r. – care se numesc ILS), asa cum prevad regulile de zbor, echipajul a initiat, de doua ori, procedura VOR/DME. Aceasta presupune survolarea pistei de aterizare in scopul observarii vizuale directe a conditiilor de la sol. Neavand referinta vizuala cu solul, echipajul a initiatde fiecare data „procedura de ratare”, manevra care inseamna renuntarea la aterizare si care nu trebuie confundata cu ratarea aterizarii. Pentru executarea acestei proceduri in siguranta, conditiile minime de operare ale aerodromului presupuneau un plafon de 90 de metri si vizibilitate de 1300 de metri.
In situatia in care si la a doua procedura VOR/DME conditiile minime nu au fost indeplinite, echipajul a hotarat intoarcerea la aeroportul Otopeni, zborul desfasurandu-se in conditii normale.
Gafele generalului Stanciu
Ion-Aurel Stanciu, zis si generalul Aberatie, nu este la prima isprava de cand a fost numit in fruntea Statului Major al Fortelor Aeriene. In urma cu cateva luni, Ziarul ZIUA a dezvaluit faptul ca Stanciu a inceput modulul practic de pregatire in zbor ca navigator de bord pe aeronave C-130, in cadrul unei misiuni de transport in teatrul de operatii din Afganistan, desfasurata in zilele de 27 si 28 iunie a.c. Situatia era foarte grava deoarece generalul Stanciu a inceput sa faca practica in timpul unei misiuni reale cu grad ridicat de risc, mai exact in timpul unui zbor intr-o zona de razboi. Nu stim cum au reactionat ceilalti membri ai echipajului, in special pilotul si copilotul aeronavei C-130 Hercules, ofiteri mult mai tineri si cu grade mai mici decat ale sefului SMFA, cand s-au trezit ca au in cabina un elev care incerca sa desluseasca tainele navigatiei deasupraAfganistanului si, mai mult, trebuiau sa dea ordine unui general cu doua stele. In acelasi timp, potrivit regulamentelor militare, generalul maior Aurel Stanciu era si comandantul aeronavei prin natura functiei si a gradului. In aviatia militara, la varsta de 54 de ani pe care o are generalul Stanciu, pilotii si personalul navigant sunt ori in pragul pensionarii, ori sunt de mult trecuti in rezerva.
Sursa: Ziua