Regulile de conduita, gandire si actiune s-au schimbat pentru liderul digital. Provocarea cu care se confrunta conducerea astazi s-a schimbat, cei care cauta sa fie lideri trebuie sa-si adapteze modul de invatare pentru a atinge nivelul profesional inalt pe care il urmaresc. La baza acestei invatari vor fi cei 4C ai profesionistului digital, principalele chei ale unui lider pe care le vom vedea mai jos.

Cheile unui lider, ce aptitudini ar trebui sa aiba?

Daca analizam pe scurt situatia, astazi avem acces la o cantitate mai mare de informatii decat ne-am putea imagina; Este ceea ce putem numi democratizarea informatiei. Intr-o astfel de lume, ultimul lucru de care are nevoie un manager pentru pregatire este mai multe informatii. Din acest motiv, accentul se pune pe sensul pe care profesionistii digitali le dau datelor, adica ce informatii discrimineaza intre ceea ce este sau nu important, ajungand la un alt nivel: discernamant intre ceea ce este sau nu este adevarat. Cititi mai departe pentru a descoperi care sunt cele 4C ale unui profesionist digital si care sunt cheile unui lider al viitorului.

Suntem inundati de informatii si nici macar cei care trebuie sa o cenzureze sau sa o filtreze nu pot. Tendintele precum deepfake-urile pun profesionistii intr-o situatie noua in care vor trebui sa invete cum sa filtreze informatiile false si cum sa reactioneze la acestea in cazul in care acestea au un impact asupra organizatiilor lor. 

Se pare, asadar, ca a avea mai multe informatii nu este scopul adaptarii pentru viitorul unui profesionist digital.

Mai mult, nu avem idee cum vor arata tarile noastre pana in anul 2050. Nu stim ce reguli vor reglementa relatiile dintre oameni, organizatii, companii si tari. Intr-un context in care viteza schimbarii are loc exponential, a sti sa faci ceva foarte specific astazi poate fi un avantaj important pentru un profesionist, dar maine poate fi irelevant. Apocalipsa? Nu, doar incertitudine.

Cei 4C ai profesionistului digital

Deci, daca informatiile sunt abundente si abilitatile specifice se schimba foarte repede, pe ce ar trebui sa se concentreze un profesionist digital si care sunt cheile pentru a fi lider? Multi experti spun ca profesionistii din era digitala trebuie sa lucreze pe urmatoarele 4 abilitati, pe care le numim cele 4C ale profesionistilor digitale, modelul de invatare IEBS: creativitate, gandire critica, comunicare si colaborare.

Creativitate 

Cea mai importanta dintre cheile unui lider este sa preia controlul asupra schimbarii, pentru ca este singura constanta. In acest fel, profesionistii digitali de azi si de viitor trebuie sa aiba capacitatea de a invata lucruri noi, de a reinventa lucrurile existente si chiar de a se reinventa pe ei insisi , pentru ca, pe termen lung, niciun loc de munca nu va putea scapa de automatizare. In acest proces de inventie continua si accelerata, capacitatea creativa este esentiala .

In plus, trebuie sa eliminam anumite tabuuri si sa spunem ca creativitatea poate fi lucrata ca orice alta abilitate, de fapt, cu totii ne nastem creativi. Problema este ca de-a lungul anilor ne pierdem acea capacitate de teama de a nu ne pierde pozitia de putere sau de teama de a nu pierde sentimentul de apartenenta la un grup aratand idei diferite. A spune asertiv ceea ce gandeste este doar la indemana celor curajosi.

Profesionistii digitali au inceput sa iasa din rutina, sa faca diferite lucruri care provoaca conexiuni neuronale noi si diferite in creierul lor si care sunt sursa creativitatii. Instrumente precum analiza scenariilor sau brainstormingul devin din ce in ce mai importante. Pe langa faptul ca formeaza o echipa cu oameni cu culturi, cunostinte si viziuni diferite asupra lumii. Creativitatea este, fara indoiala, unul dintre cele 4C ale profesionistilor digitale pe care ii cautam la IEBS.

Despre gandirea critica

Intr-o lume a informatiilor si tehnologiei abundente capabile sa ne faca sa ne indoim de ceea ce este adevarat, profesionistii care dobandesc abilitati de gandire critica vor fi profesionisti mai eficienti si apreciati.

Profesionistul digital trebuie sa aiba actiuni interiorizate precum, de exemplu, contrastarea surselor de informatii si astfel determinarea veridicitatii acestora, si o face rapid si eficient . Acest profesionist a incercat sa determine care pagini de internet sunt mai fiabile din cauza unor factori precum utilizarea designului grafic, uzabilitatea sau utilizarea certificatelor de incredere afisate cu logo-uri in subsolurile paginilor vizitate.

Profesionistul digital se intreaba de ce toate lucrurile, chiar si cele care par cele mai acceptate de lume in general. Este adevarul ceea ce arata Google pe prima pozitie? Profesionistii in digital folosesc uneori browsere fara un cont asociat pentru a obtine rezultate diferite de cautare si pentru a nu fi alimentati de algoritmi. Am innebunit? Nu, precaut.

Este o chestiune de a regandi totul. Aceasta actiune este mai dificila decat pare, deoarece necesita o mare atentie si munca din partea creierului nostru si, dupa cum se stie, creierul nostru este lenes si tinde spre acomodare. Aceasta este greseala pe care nu ar trebui sa o faca profesionistii, de aceea v-am adus aceste 4c-uri ale profesionistilor digitale.

Capacitatea de a rezolva probleme

Intr-o lume interconectata, nu putem pune la indoiala capacitatea de a comunica ca parte fundamentala a celor 4C ale profesionistilor digitale. Mai mult ca oricand, este imposibil sa nu comunici si sa stii sa rezolvi problemele. Traim conectati, comunicand in timp real tot ceea ce ni se intampla, gandim si simtim. Tacerea noastra comunica, bifa albastra a Whatsapp comunica etc. 

De asemenea, rezolvarea problemelor este esentiala. Profesionistii din domeniul digital stiu ca persuasiunea face parte din conducerea necesara pentru a-si conduce organizatiile catre succes. 

Printre cele mai utilizate instrumente de comunicare se numara metodologiile precum naratiunea si povestirea care ne spun ca totul poate fi spus printr-o poveste. Datele spun povesti, iar povestile au nevoie de date pentru a le face adevarate.

Colaborare

In secolul al XV-lea, un om putea fi un mare sculptor, pictor, astronom si fizician in acelasi timp. Cine crede ca acest lucru este posibil astazi este fie un nebun, fie presedintele unei tari mari . Colaborarea este o capacitate cheie pentru a atinge marile provocari ale organizatiilor

Este imposibil sa fii bun la toate. Daca incerci, s-ar putea sa nu fii bun la nimic.

Profesionistii din digital stiu ca executia diferentiaza companiile prin a fi excelente sau pur si simplu bune, iar executia este munca in echipa. Prin urmare, umple-te de smerenie si goleste-ti desertaciunea, pentru ca de la oricine, absolut de la oricine poti lua mare pret. 

Conectati-va cu oameni din toate departamentele companiei dvs. si incurajati acest lucru sa se intample. Conectati-va cu alte organizatii din lantul valoric al produsului dvs., dar si cu organizatii din afara lantului valoric mentionat. Faceti conexiuni de neconceput si veti avea produse de neconceput. Filosofii precum Open Innovation va pot ajuta in toate aceste procese de conectare.