Nicoleta Pasalau, psiholog scolar, in cadrul Colegiului tehnic si telecomunicatii din Iasi, absolventa a Facultatii de Psihologie din cadrul Universitatii „Petre Andrei”

– Cand realizati consilierea,va ghidati, aveti in fata o fisa a profilului psihologic al fiecarui elev?

Apreciati ca va folosesc cunostintele dobandite in facultate, in procesul de consiliere a elevilor?

La inceputul clasei a XII-a aplic un chestionar standardizat, astfel incat vedem si optiunile elevilor ca sa descoperim si trasaturile lor de personalitate. Ei isi doresc sa urmeze o anumita meserie, profesie, dar nu toti au abilitati pentru profesia dorita. Si va pot da un exemplu: comunicarea este pe primul loc la drept. Inteligenta si comunicarea vor asigura viitorului absolvent o sansa in plus, dar nu toti din cei care doresc sa urmeze o asemenea profesie au abilitatile necesare.

– Cat de des va solicita copiii sprijinul?

Anul acesta, copiii de clasa a XII-a ma solicita si ii ajut sa-si aleaga un drum in viata. Psihologul este persoana care te incurajeaza sa iesi din impas si sa iei o decizie.

Pregatirea in plan cognitiv in facultate nu este suficienta. Am facut practica de specialitate in invatamantul particular, dar si in invatamantul de stat. Am reusit sa vad diferentele existente intre copiii din ambele tipuri de institutii scolare, dar si trasaturi comune ale acestora. Acest lucru m-a ajutat, cu atat mai mult cu cat eu sunt cadru didactic. Am absolvit liceul pedagogic, am urmat facultatea de sport si apoi facultatea de psihologie si, in final, masteratul.

– Cat de importanta este practica pentru un student?

Este necesara. Eu, la randul meu, sunt coordonator de practica pentru cei care opteaza pentru psihologie scolara.

– Practic, ce invata ei acolo? Cum le coordonati practica?

Dupa prezentarea unitatii scolare si a cabinetului, le prezint importanta activitatii psihologului scolar, rolul, obligatiile lui.

– Cum interactioneaza cu elevii?

Au 2 posibilitati: la consilierea individuala nu au acces, pentru ca este vorba de confidentialitate, dar au acces la consilierea colectiva cand, de multe ori, in parteneriat cu dirigintele clasei, organizam activitati la nivelul colectivului pe o anumita tema, de regula, axata pe dezvoltare personala. Si atunci studentii au posibilitatea sa intervina si ma bucura din toata inima cand ii vad ca se implica in aceste activitati si interactioneaza cu elevii.

– Invata intalnind diverse cazuri, personalitati…?

O, da! Cazuistica este extrem de bogata. Pentru ca ceea ce in plan cognitiv iau studentii de la facultate, au posibilitatea sa aplice si sa verifice in practica, la nivelul scolii.