Cu celebritati precum Rihanna, Justin Bieber si Billie Eilish purtand modelele lor, casa de moda maghiara Nanushka are praf de stele la care multi designeri nu pot decat sa viseze.

Cu toate acestea, compania este doar unul dintre cativa designeri emergenti din Europa Centrala care isi fac drumul spre varful modei globale, aratandu-si colectiile pe podiumurile din Londra, Paris si New York, in timp ce vizeaza piete profitabile precum China si SUA. 

Odata un brand local in dificultate, Nanushka din Budapesta si-a vazut veniturile anuale crescand de 33 de ori, pana la 33 de milioane de euro (38,32 de milioane de dolari), de cand a incorporat o firma de capital privat in 2016. 

Concentrandu-se pe modele durabile, inclusiv imbracaminte din piele vegana, Nanushka a devenit compania de moda cu cea mai rapida crestere din Europa, conform listei anuale FT 1000 a companiilor europene cu o crestere mare.

Alti designeri de pret-a-porter care au iesit din Europa Centrala pe scena mondiala includ Nehera, din Slovacia, care poarta vedetele de la Hollywood Keira Knightley, Tilda Swinton si Marion Cotillard, si poloneza Magda Butrym, care poarta Megan Fox si Hailey Bieber, printre altii. 

Pentru aceste firme, crearea unei nise in haute couture a fost facilitata de Instagramul Facebook Inc si de alte platforme online care ii ajuta pe tinerii designeri independenti din afara centrelor internationale de moda sa fie vazuti de un public global infometat de ceva diferit.

„Fara retelele de socializare probabil stii ca acum 15-20 de ani ar fi fost aproape imposibil sa construiesti o casa de moda globala la Budapesta”, a declarat pentru Reuters directorul executiv al Nanushka, Peter Baldaszti, care este casatorit cu fondatorul si designerul Sandra Sandor.

Brandul, care a deschis un magazin la New York in 2019 si un altul la Londra in 2020, in ciuda pandemiei, considera ca Statele Unite sunt cea mai mare piata, dar spune ca China este viitorul. Compania-mama Vanguards Fashion Group, al carei director general este si Baldaszti, a cumparat si brandul italian de moda Sunnei pentru 7 milioane de dolari in 2020, ca parte a strategiei de a construi un portofoliu de moda la nivel european.

Europa Centrala are o traditie indelungata de maiestrie in industria textila, datand din epoca Primei Republici dintre cele doua razboaie mondiale, cand regiunea era un epicentru de cultura si design.

Dupa caderea comunismului in 1989, marcile de lux si casele de moda occidentale si-au propus sa produca genti de mana, esarfe si imbracaminte in regiune, profitand de apropierea regiunii de pietele din Europa de Vest, costuri mai mici si o forta de munca mai mica calificata.

Acum, marcile locale de lux de pe acele piete se misca in cealalta directie pentru a accesa un sector global al bunurilor de lux care va creste la aproximativ 383 de miliarde de dolari in 2025, de la 309 de miliarde de dolari in acest an, ajutate de cererea din China si printre Millennials, potrivit Hamburg- bazat. Compania de baze de date Statista.

„Am inceput cu expozitii la Paris… dar Instagram este ceva care a deschis cu adevarat usa marcilor din tari care nu sunt cu adevarat pe harta modei”, a declarat pentru Reuters fondatorul producatorului polonez de genti Chylak, Zofia Chylak.

O geanta Chylak, din piele italiana, costa in jur de 200-250 de euro, iar popularitatea marcii la unii influenti polonezi care traiesc in strainatate a ajutat-o ​​sa devina un nume global.

Nehera, cu sediul in Bratislava, numita dupa omul de afaceri ceh Jan Nehera, care in anii 1930 a fost primul pionier din lume care a lansat imbracamintea pret-a-porter, si-a prezentat colectia de primavara 2022 la Paris si intentioneaza sa se intoarca la New York dupa ce s-a retras in timpul pandemic.

„Obiectivul nostru este sa reintram pe pietele americane si europene”, a declarat pentru Reuters Ladislav Zdut, fondatorul marcii, care luna trecuta a deschis un showroom la Milano si se afla in discutii initiale cu investitorii locali pentru a ajuta, pentru a conduce planurile de expansiune.

„Dar am crescut semnificativ comenzile catre Coreea de Sud si China si am crescut in timpul pandemiei”.

O generatie mai tanara de designeri din tari mai mici, dintre care multi au lucrat sau au studiat in strainatate, au acumulat, de asemenea, contacte si cunostinte pentru a servi o piata internationala de lux, a declarat Achim Berg, lider global al grupului de imbracaminte si moda de la McKinsey.

„Marile marci de lux domina tendintele de pe piata, dar exista o dorinta pentru noi marci pentru vindecare si autenticitate”.

Branduri scandinave precum Acne Studios, Ganni si Toteme arata cum se pot stabili companii dintr-o regiune mica din afara capitalelor modei, potrivit Berg.

In Europa Centrala, veniturile in crestere au creat, de asemenea, o baza stabila de clienti locali, capabila sa cumpere bunuri de lux care ii ajuta pe designerii in devenire sa se stabileasca inainte de a cauta in strainatate, spun designerii si companiile.

Magda Butrym din Polonia a adoptat mai intai abordarea locala cand a inceput in 2014, inainte de a deveni globala, a declarat directorul executiv Jakub Czarnota pentru Reuters.

Lady Gaga a fost zarita intr-o rochie scurta cu buline de catre Magda Butrym intr-o postare recenta pe Instagram, iar brandul, favorizat si de influentele retelelor sociale, este acum prezent in 40 de piete. Asia si Orientul Mijlociu ofera oportunitati puternice de crestere viitoare, dar compania va continua sa-si exploreze radacinile regionale pentru a crea ceva diferit, a spus Czarnota.